Weight loss Tips At Home | घर पर वजन घटाने के टिप्स - TECHNOZ

Hello Dosto Welcome To My Tech World technoz Brings english, whatsapp, gaming, Tech News. make money online, c-language, python language, Study Material In english,helth tips , G.K Question In english, computer programming, Preparation, mobile tech , whatsapp update, online make money, computer, Education, c-program, java language, computer tips and tech, enterprenur, healthy, gaming

Breaking

November 14, 2021

Weight loss Tips At Home | घर पर वजन घटाने के टिप्स

 Weight loss Tips At Home | घर पर वजन घटाने के टिप्स

Healthy weight

Get the best possible start on an TECHNOZ weight loss plan with these 12 diet and exercise tips.

Weight loss Tips At Home | घर पर वजन घटाने के टिप्स
Weight loss Tips At Home | घर पर वजन घटाने के टिप्स

1. Don't Skip Breakfast

    ➤ Skipping breakfast won't help you lose weight. You can miss out on essential                          nutrients  and end up snacking more throughout the day because you feel hungry.

     ➤ नाश्ता स्किप करने से आपको वजन कम करने में मदद नहीं मिलेगी। आप आवश्यक पोषक              तत्वों से चूक सकते हैं और पूरे दिन अधिक स्नैकिंग समाप्त कर सकते हैं क्योंकि आपको भूख            लगती है।


2. Eat Regular Meals

    ➤ Eating at regular times during the day burns calories faster. It also reduces the temptation to  snack on foods high in fat and sugar.

    ➤ दिन में नियमित समय पर खाने से कैलोरी तेजी से बर्न होती है। यह वसा और चीनी में उच्च खाद्य पदार्थों पर  नाश्ता करने के प्रलोभन को भी कम करता है।

Tips At Home 

3. Eat Plenty of Vegetables and Fruits.

     ➤ Fruits and vegetables are low in calories and fat, and high in fiber -- 3 essential 

           ingredients for successful weight loss. They are also rich in vitamins and minerals.

     ➤ फल और सब्जियां कैलोरी और वसा में कम होती हैं, और फाइबर में उच्च होती हैं - सफल वजन घटाने के             लिए  --3 आवश्यक तत्व। वे विटामिन और खनिजों में भी समृद्ध हैं।

4. Get More Active

    ➤Staying active is the key to losing weight and keeping it off. As well as providing lots of                    health benefits, exercise can help burn extra calories that you can't lose through diet alone.

    ➤सक्रिय रहना वजन कम करने और इसे दूर रखने की कुंजी है। बहुत सारे स्वास्थ्य लाभ प्रदान करने के साथ-          साथ, व्यायाम अतिरिक्त कैलोरी को जलाने में मदद कर सकता है जिसे आप केवल आहार के माध्यम से                नहीं  खो सकते हैं । 

5. Drink Plenty of Water

    ➤ People sometimes mistake thirst for hunger. You may be consuming extra calories when a glass             of water is all you need.

    ➤ लोग कभी-कभी प्यास को भूख समझ लेते हैं। हो सकता है कि आप अतिरिक्त कैलोरी का सेवन कर रहे हों           जब आपको केवल एक गिलास पानी की आवश्यकता हो। 

6. Eat High-Fiber Foods

    ➤ Eating lots of fiber-rich foods can help keep you feeling full, which is perfect for losing                   weight. Fiber is found only in plant foods, such as fruits and vegetables, oats, whole grain               breads, brown rice and pasta, and beans, peas and lentils.

    ➤ बहुत सारे फाइबर युक्त खाद्य पदार्थ खाने से आपका पेट भरा हुआ महसूस करने में मदद मिल सकती है,             जो वजन कम करने के लिए एकदम सही है। फाइबर केवल पौधों के खाद्य पदार्थों में पाया जाता है, जैसे कि           फल और सब्जियां, जई, साबुत अनाज की ब्रेड, ब्राउन राइस और पास्ता, और बीन्स, मटर और दाल।

7. Read Food Labels

    ➤ Knowing how to read food labels can help you make healthier choices. Use the calorie                           information to find out how a particular food fits into your daily caloric allowance on a weight               loss plan.

    ➤ खाद्य लेबल पढ़ने का तरीका जानने से आपको स्वस्थ विकल्प बनाने में मदद मिल सकती है। वजन घटाने               की योजना पर यह पता लगाने के लिए कि कोई विशेष भोजन आपके दैनिक कैलोरी भत्ते में कैसे फिट                   बैठता  है, कैलोरी जानकारी का उपयोग करें।

8. Use a Smaller Plate

    ➤ Using smaller plates can help you eat smaller portions. By using smaller plates and bowls, you               can gradually get used to eating smaller portions without feeling hungry. It takes about 20                       minutes  for the stomach to tell the brain that the stomach is full, so eat slowly and stop eating               before the stomach is full.

    ➤ छोटी प्लेटों का उपयोग करने से आपको छोटे हिस्से खाने में मदद मिल सकती है। छोटी प्लेटों और कटोरे             का उपयोग करके, आप धीरे-धीरे भूख महसूस किए बिना छोटे हिस्से खाने के अभ्यस्त हो सकते हैं। पेट                 को  मस्तिष्क को यह बताने में लगभग 20 मिनट का समय लगता है कि पेट भर गया है, इसलिए धीरे-धीरे               खाएं और पेट भरने से पहले खाना बंद कर दें। 

9. Don't Ban Foods

    ➤ Don't restrict any foods from your weight loss plan, especially the ones you love. Banning foods             will only make you crave them more. There's no reason why you can't enjoy the occasional treat             as long as you stay within your daily caloric allowance.

    ➤ अपने वजन घटाने की योजना से किसी भी खाद्य पदार्थ को प्रतिबंधित न करें, विशेष रूप से जिन्हें आप                   पसंद   करते हैं। खाद्य पदार्थों पर प्रतिबंध लगाने से आप केवल उन्हें और अधिक तरसेंगे। जब तक आप              अपने दैनिक कैलोरी भत्ते के भीतर रहते हैं, तब तक आप सामयिक उपचार का आनंद नहीं ले सकते,                     इसका  कोई कारण नहीं है।

10. Don't Stock Up on Junk Food

    ➤ To avoid temptation, don't keep junk food -- such as chocolate, biscuits, crunchy and sweet fizzy           drinks -- at home. Instead, opt for healthy snacks like fruit, unsalted rice cakes, oat cakes,                       unsalted or no-sugar popcorn, and fruit juices.

    ➤ प्रलोभन से बचने के लिए, जंक फूड - जैसे चॉकलेट, बिस्कुट, कुरकुरे और मीठे फ़िज़ी पेय - घर पर न रखें।           इसके बजाय, फल, अनसाल्टेड राइस केक, ओट केक, अनसाल्टेड या बिना चीनी वाले पॉपकॉर्न और फलों          के रस जैसे स्वस्थ स्नैक्स का विकल्प चुनें।

11. Cut down on alcohol

    ➤ A standard glass of wine can contain as many calories as a piece of chocolate. Over time,                      drinking  too much alcohol can easily lead to weight gain.

    ➤ एक मानक ग्लास वाइन में चॉकलेट के एक टुकड़े जितनी कैलोरी हो सकती है। समय के साथ, बहुत                    अधिक  शराब पीने से वजन आसानी से बढ़ सकता है 

12. Plan Your Meals

    ➤ Try planning your breakfast, lunch, dinner and snacks for the week, making sure you stick to                 your  calorie allowance. You may find it helpful to create a weekly shopping list.

    ➤ सप्ताह के लिए अपने नाश्ते, दोपहर के भोजन, रात के खाने और नाश्ते की योजना बनाने का प्रयास करें,              सुनिश्चित करें कि आप अपने कैलोरी भत्ते से चिपके रहते हैं। साप्ताहिक खरीदारी सूची बनाने में आपको                मदद मिल सकती है।


No comments:

Post a Comment

PLEASE DO NOT ENTER ANY SPAM LINKS IN THE COMMENT BOX